Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Tuesday, April 1, 2014

Rise of the Machines: The Military Drones are Coming Home



Dokumentari menarik tentang Unmanned Aerial Vehicle (UAV). Menurut P. W. Singer dalam bukunya "Wired for War: The Robotics Revolutions and Conflict in the 21st Century", teknologi robotik menjadi halatuju teknologi seterusnya selepas ini. Teknologi ini dijangka merombak banyak aspek kehidupan, bukan sahaja dalam bidang ketenteraan sahaja. Dalam sinopsis buku tersebut:

"... Singer shows how technology is changing not just how wars are fought, but also the politics, economics, laws and the ethics that surround itelf."

Perang di Iraq sahaja, sejak 2003 lebih 12,000 sistem robotik digunakan. Di Afghanistan, dron UAV Predator menjangkau lebih 5,300 buah. Banyak jiwa kaum Muslimin di Afghanistan dan Pakistan melayang kerana jentera pembunuh ini, yang dikawal beribu batu dari Nevada, Amerika Syarikat.
MQ-9 Reaper, dron yang beroperasi aktif di Afghanistan
Dijangka menjelang tahun 2020, akan terdapat lebih 30,000 UAV akan digunakan di Amerika Syarikat, melibatkan penguatkuasaan undang-undang, mencari dan menyelamat, pemantauan dan sebagainya. Daripada teknologi ketenteraan, dron robotik bakal merombak kehidupan.


Bermula daripada angan-angan fiksyen sains, pengkaji melihat bahawa teknologi robotik melangkah kepada realiti dalam kehidupan. Teknologi seperti UAV tumbuh seperti cendawan tumbuh selepas hujan, yang menyaksikan banyak projek UAV dan seumpamanya (UUV - Underwater Unmanned Vehicle, UGV, Unmanned Ground Vehicle, ROV - Remotely Operated Vehicle) oleh firma swasta, universiti mahupun pencinta hobi. P. W. Singer 'memberikan kredit' kepada fiksyen sains yang memberi pengaruh langsung kepada perkembangan ini. Dalam bukunya mengatakan:

"A military expert reveals how science fiction is starting to become reality on the battlefield."

Umat Islam perlu ada sebilangan daripada mereka seperti yang menuntut dalam jurusan Mekatronik menceburi, menjelajah bidang ini. Rasanya menjadi fardhu kifayah buat mereka. Penghasilannya boleh dibuat daripada sekecil-kecil projek yang boleh dibina daripada perkakas dan alat yang mudah didapati di pasaran. Supaya jika ada insiden yang berlaku, negara kita tidak perlu lagi terlalu bergantung kepada teknologi dan kepakaran luar.

No comments: