Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Monday, April 21, 2014

PACIFIC RIM, CHINA dan AMERIKA SYARIKAT


Fiksyen sains Pacific Rim telah menggegarkan layar perak dunia pada tahun lepas dengan perselingkuhan robot gergasi Jaegar dan raksasa pembinasa Kaiju di Lingkaran Lautan Pasifik. Filem ini memaparkan usaha genting manusia yang di ambang kepupusan kerana terpaksa menghadapi serangan makhluk asing raksasa yang dinamakan Kaiju (raksasa dalam bahasa Jepun). Untuk melawan raksasa Kaiju, maka direka pula Jaegar yang bermaksud pemburu dalam Bahasa Jerman. Filem ini telah mendapat kutipan $USD411 juta, termasuk $USD114 juta adalah hasil daripada China.


Meskipun begitu, filem ini telah mendapat kritikan keras daripada pegawai tentera China yang mendakwa meracuni fikiran rakyat China dengan propaganda Amerika Syarikat. 


Mungkin ada kebenarannya. Menurut beberapa blog, filem ini bersifat antarabangsa, akan tetapi bersifat dominatif (menguasai orang lain), yang secara halusnya dunia ini dipimpin oleh Amerika Syarikat. 


Menurut filem ini, pihak China turut mempunyai robot gergasi Jaegar yang amat canggih, dilengkapi dengan sistem kawalan dan persenjataan digital terkini. Namun demikian, robot milik China inilah yang tumbang dahulu! Manakala, robot Amerika yang sudahpun usang, menggunakan teknologi yang lama pula yang tetap menang. Konon, secanggih mana pun 'Made in China,' tetap buatan Amerika itu unggul sekalipun sudah dimamah usia!

Propaganda yang sudah diketahui dan tiada tersembunyi lagi...

No comments: