Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Thursday, April 17, 2014

RENUNGAN MASA

Ada saintis yang sudah mencuba untuk 'mengembalikan' masa kepada sebelumnya. Konsep ini dibawakan oleh fiksyen sains melalui 'pengembaraan masa' yang dimulai dengan H. G. Wells yang diterbitkan pada tahun 1895. Antara fiksyen sains yang mempopularkan tema ini adalah 'Back to the Future' pada tahun 1980-an. Namun sehingga kini, tiada teknologi yang membuahkan kejayaan, dan hanya tergantung di peringkat teori dan fiksyen sahaja.



Berbalik kepada mengenal keadaan kewujudan manusia, masa merupakan 'pengikat' yang paling mempengaruhi kehidupan manusia. Betapa manusia ingin kembali kepada masa lampau dan membetulkan kesalahannya, baik untuk tujuan positif mahupun negatif. Walaubagaimanapun, manusia akhirnya perlu akur bahawa Empunya masa, iaitu Allah Tuhan Sarwa Alam tetap mengungguli dalam apa jua keadaan. Takdir dan ketentuan kehidupan alam ini telah ditetapkan pada masa yang telah dijanjikan.

Suatu ketika kelak masa kita berakhir, dan berakhirnya alam. Dunia ini sesungguhnya tempat ladang menanam benih-benih amalan, manakala Akhirat kelak kita akan tuai hasilnya. Jangan kelak kita menyesal, dan ingin dikembalikan ke dunia semula.

"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu sentiasa dalam kerugian. Iaitu kecuali orang-orang beriman yang berpesan-pesan kebenaran dan kesabaran." (Surah al-Asr, 103:1-3)

Fikir dan renung....

No comments: