Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Monday, April 21, 2014

[TEMA] TERORISME, ISLAM, FIKSYEN SAINS (Prebiu)

Sebelum kejatuhan Republik Kesatuan Sosialis Soviet, novelis techno-thriller yang berorientasikan teknologi canggih ketenteraan seperti Tom Clancy menggunakan isu Perang Dingin Amerika-Soviet sebagai tema penulisan mereka. 


Namun apabila 'Tabir Besi' empayar komunis, novelis Barat menjadikan Islam sebagai sasaran. Di sebalik tema fiksyen sains yang amat luas, genre ini juga tidak terlepas menggunakan tema ini dan menjadikan Islam sebagai sasaran isu. Tema ini terkandung dalam bentuk penulis ataupun karyawan, sama ada adalam filem, anime bersiri, novel ataupun game. 



Menurut Dr. Adian Husaini(2005) dalam buku beliau, Wajah Peradaban Barat, perubahan keseluruhan dasar oleh Barat ini (politik dan pemikiran) adalah pengaruh wacana perselingkuhan Islam-Barat yang digencarkan oleh pemikir seperti Samuel P. Hutington dan Benard Lewis melalui penulisan mereka seperti The Clash of Civilization.

Kejatuhan Menara Berkembar WTC pada 9 September 2001 ataupun 9/11 telah menganjakkan isu ini ke tahap yang lebih ekstrem, Islam terpalit dengan keganasan. Keadaan yang serius ini memberikan pukulan hebat kepada umat Islam sehingga menatijahkan penaklukan dan penjarahan Afghanistan (2002) dan Iraq (2003). 

Pasca Peristiwa 9/11, terdapat beberapa karya fiksyen sains yang bertemakan terorisme dan Islam muncul. Rata-rata fiksyen sains yang terbit adalah respon negatif dan ekstrapolasi masa hadapan yang seolah-olah 'menjanjikan' bahawa Islam itu adalah perencat kepada tamadun, pengganas perobek dunia dan diperangi pula oleh pengganas sebenar.
Gerila KPSA Republik Krugis menentang tentera
Republik Azadistan. Gerila ini digambarkan ekstremis
Islam yang juga bermaharajalela di luar wilayah untuk
meraih sokongan dan memberi amaran.
Global Liberation Army (GLA) salah satu
daripada pihak antagonis yang jahat.
Seolah-olah representasi dunia Islam
yang radikal.

Sebutkan; Gundam 00 (2007) dengan Soran Ibrahim sebagai anggota KPSA yang akhirnya jatuh ke lembah kekufuran (awalannya perang atas nama Tuhan) tetapi akhirnya mengaku bahawa Tuhan itu tiada. Game Command and Conquer: General (2001) pula adalah penyebar propaganda, dan 'meramalkan' kejatuhan Iraq dan Afghanistan. Filem Ironman (2008) pula, Tony Stark menentang teroris berwajah Muslim di Afghanistan.

Tony Stark, pemilik Ironman yang telah ditawan oleh
gerila radikal Islam 'Ten Rings' yang berpusat di
Afghanistan. 
Insya-Allah cadangan bermula 7 Mei 2014 (Rabu) kelak, isu ini akan dikupas dalam beberapa bahagian secara lanjut dalam blog bicara fiksyen sains di sudut Muslim, saifaiislami.blogspot.com.

No comments: