Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Sunday, June 1, 2014

EPISOD 7 (AKHIR) ANIME GUNDAM UNICORN "OVER THE RAINBOW"


Siri Gundam Unicorn bersempena dengan sambutan 30 tahun Gundam (sejak 2010) lepas bakal menyaksikan episod kemuncaknya yang berjudul "Over the Rainbow" bermula 17 Mei 2014 ini. Tujuh siri filem yang berdurasi sejam setiap episod menyingkap lembaran konflik hampir seabad antara manusia Persekutunan Bumi (Earth Federation) dan manusia angkasa 'spacenoid' yang dinaungi oleh kerajaan Neo-Zeon. Rahsia di sebalik konflik 'Universal Century' (UC) ini disudahi dengan kemunculan mecha Gundam Unicorn yang bakal membuka sejenis alat rahsia yang dinamakan Kotak Laplace (Laplace Box).


Pemerhatian dan pengamatan telah ditelaah sejak kemunculannya pada 2010. Gundam Unicorn mempunyai ciri-ciri fiksyen sains yang seimbang antara ideologi/falsafah/pegangan, teknologi dan latar. Kisahnya diolah dengan begitu baik. Sesiapa yang tidak pernah menonton jalur cerita Gundam dalam konflik UC, akan memahami keseluruhan konflik tersebut. 

Selain daripada aspek pertarungan antara Mobile Suit (robot gergasi seumpama Gundam) dan teknologi canggih yang mendominasi manusia pada zaman itu, penekanan aspek kemanusiaan begitu disentuh bahkan diutamakan. Pergeseran antara ideologi, tersepitnya manusia antara dua prinsip, dilema kemajuan dan kecelaruan manusia mengisi makna cerita ini bukan sekadar hal teknologi semata-mata. Unsur kemanusiaan yang erat ini telah menjadikan Gundam Unicorn sebagai fiksyen sains yang terbaik pernah (penulis SAGA Galaksi Muhsinin) amati. 

Insya-Allah ada kesempatan lain kita akan bicarakan.

Apakah agaknya penyelesaian konflik Kotak Laplace pada Universal Century kali ini?


No comments: