Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Saturday, May 31, 2014

AIS DAN HATI BEKU



Sejak zaman-berzaman, manusia di serata dunia menggunakan alam dengan bidalan atau misalan dalam bahasa mereka dalam memaksudkan sesuatu. Seperti peribahasa Melayu, 'hati beku', 'hati sejuk', 'hati batu' dan seumpamanya menunjukkan simbolik terhadap yang dimaksudkan secara tidak langsung.


Begitu juga dalam genre fiksyen sains dan fantasi (atau gabungan kedua-duanya dikelas sebagai hibrid), sifat-sifat daripada hukum alam ini dijadikan simbolik bagi menggambarkan sifat manusia. Antaranya adalah sifat dingin, beku, gelap yang dinisbahkan kepada hati yang keras dan keadaan berkuasa dalam suasana yang negatif. Walaupun seringkali dizahirkan dengan ais, tetapi penggunaan simbol daripada alam ini menyokong mesej yang ampuh menunjukkan kerasnya hati yang beku. 

1. Darth Vader, Trilogi STARWARS 
Darth Vader watak antagonis lagenda dalam fiksyen sains ditunjukkan dalam novel STARWARS 'Death Star.' Ia asalnya adalah seorang pembela keamanan, Kesatria Jedi yang bernama Anakin Skywalker telah berpaling menjadi seorang ejen Sith yang amat jahat bawah pengaruh Darth Sidious (Emperor Palpatine). Dalam novel 'Death Star', seorang jurusenjata berjawatan tinggi konon mahu menunjukkan egonya apabila berselisih dengan Darth Vader di satu lorong dalam planet-senjata super itu. Akan tetapi, jurusenjata itu terpaksa juga mengalihkan laluannya kerana aura 'kebekuan hati' Darth Vader itu terasa sehinggakan lorong itu terasa sangat dingin yang menyesakkan. 


2. Ratu Elsa, Frozen


Cerita rakyat fantasi Disney ini serupa seumpama cerita rakyat Raja Midas. Sentuhan Raja Midas menukarkan semua barang menjadi emas. Tetapi Ratu Elsa mempunyai kuasa membentur ais sejak lahir dan apa-apa dipegangnya diselubungi ais. Ini telah menimbulkan kegusaran dan akhirnya tidak dapat dikawal, membekukan kota Arendelle. Adiknya Puteri Anna memujuknya kembali. Seringkali dalam kisah ini disebutkan hati yang beku.



3. Lich King, Warcraft III: Frozen Throne

Cerita fantasi yang menarik ini adalah daripada game lagenda Warcraft yang dibangunkan oleh Blizzard Entertainment. Sepertimana Anakin Skywalker yang baik menjadi Darth Vader yang bengis dan zalim, seumpama itu juga Putera Arthass yang telah mengkhianati kerajaan Lorderon dan menjadi Lich King. Ia bertakhta di Takhta Beku (Frozen Throne) yang melambangkan kuasa mutlak dan kebekuan hatinya daripada kehangatan kasih sayang yang menjadi norma manusia.



4. Mr. Freeze, Batman

Khabarnya watak antagonis Mr. Freeze yang memusuhi Batman ini juga adalah seorang yang baik, tetapi dek kerana tragedi menimpa isterinya ia menjadi seorang 'supervillain.' Hati yang beku ini digambarkan dengan ia tidak boleh hidup tanpa bergantung dengan sut khas aisnya. Sekalipun watak lajur komik (comic strip) seperti Batman ini dikira sebagai fiksyen sains yang lemah, tetapi masih dikira dalam kategori itu kerana masih ada elemen fiksyen sains.

Alam yang terpampang indah ciptaan Tuhan yang Maha Esa dan Maha Berkuasa ini adalah sumber yang baik bagi melambangkan sesuatu yang dimaksudkan. Akal yang diberi-Nya kita gunakan sebaiknya. Itulah kecerdasan orang terdahulu yang akrab dengan alam dan Tuhan yang banyak mendahului kita dari segi kepintaran menyatakan isi tersirat.

No comments: