Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Sunday, May 25, 2014

Ada lagi yang Lebih Panas...


Matahari adalah bintang bersaiz sederhana kecil yang menjadi pusat kepada Sistem Solar kita. Saiz permukaan matahari dianggarkan 6000 darjah Celcius. Jarak antara bumi dan Matahari pula sejauh 150, 000, 000 km (150 juta km). 

Dalam keadaan jarak yang amat jauh itu pun, kita masih merasa bahang yang kuat. Belum lagi bintang-bintang jenis lain yang beratus-ratus bahkan jutaan tahun cahaya untuk dicapai. Sebagai contoh, bintang Mintaka yang terletak di 'Tali Pinggang' buruj Orion, adalah bintang gergasi biru yang berkeamatan 70,000 kali lebih cerah daripada matahari kita. Ada bintang yang lebih 100,000 lebih cerah dan lebih besar, tentu sekali sangat panas.

Maha Suci Allah. Dia-lah Tuhan yang menciptakan sarwa alam ini dengan Qudrah (Kekuasaan), Iradah (Kehendak) dan 'Ilmun (Ilmu-Nya). Kita manusia hanya mampu meneropong jauh ke angkasa dan mengkaji dengan ilmu serta kemampuan kita yang terhad.

Manusia angkuh mengatakan mereka mampu menerobos angkasaraya, serba tahu semuanya tetapi hakikatnya mereka hanya memiliki ilmu dan kekuasaan yang sedikit dan bersifat sementara...

Ayuh kita renung...

No comments: