Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Sunday, June 1, 2014

CIRI UNIVERSAL FIKSYEN SAINS BERMUTU


Berdasarkan kajian terhadap beberapa karya fiksyen sains 'evergreen' yang bertahan lama (10 sehingga 30 tahun), terdapat ciri universal yang terkandung dalamnya yang memungkinkan karya tersebut dapat bertahan lama dan peminat yang ramai. Karya-karya fiksyen sains ini adalah seperti DUNE (sejak 1965), STARWARS (sejak 1977), Gundam (sejak 1979), Command and Conquer (1996 - 2013), Starcraft (sejak 1998).
Manakala ada juga karya fiksyen sains lain yang baru bermula beberapa tahun ini dan berpotensi besar untuk bertahan lama dan meningkatnya pertambahan peminat. Karya yang dimaksudkan adalah seperti game HALO (sejak 2000) dan Assasin's Creed (sejak 2007). Kedua-dua game ini dikembangkan melalui penghasilan novel.
Karya-karya yang bertahan ini masih lagi berterusan penghasilannya dan disebarkan dalam cakupan yang luas. Ini merangkumi filem, siri animasi, game, novel, komik, produk merchandise.
Sinergi Ideologi-Teknologi-Latar sepertimana yang pernah disentuh dalam blog Saifai (Sci-Fi) Islami (saifaiislami.blogspot.com) adalah rumusan kepada ciri-ciri universal yang terkandung dalam karya-karya yang masih teguh ini.
Insya-Allah kita akan kupas pada masa mendatang.

No comments: