Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Friday, December 26, 2008

Aksi dan Istilah


Permulaan menulis novel saifai ada cabarannya. Antaranya ialah sukar memilih istilah yang sesuai untuk menggambarkan suasana dan aksi yang berlaku. Ketika Galaksi Muhsinin ditulis, tidak ada model ataupun formula teknik huraian aksi yang baik dalam bahasa Melayu. Terkadang kita tahu watak itu melompat, melibas, menembak, tetapi memang sukar apabila ditertemahkan kepada perkataan. Namun demikian, masalah ini dapat diatasi dengan teknik yang saya gunakan: novel dan filem.

Untuk mendapatkan 'mood' ataupun 'mindsetting' saifai, saya terlebih dahulu berkali-kali menonton babak-babak tertentu dalam filem STARWARS. 'Mood' telah ada. Tetapi masalahnya, bagaimanakah saya dapat menggambarkan aksi yang berlaku dalam perkataan?



Oleh yang demikian, novel rasmi bagi filem tersebut dapat membantu. Misalan, dahulu saya membaca novel STARWARS: Revenge of the Sith di samping sering mengkaji teknik penceritaan melalui filemnya. Nyata langkah ini berkesan. Melalui novel tersebut, aksi yang diceritakan dalam filem dihuraikan dengan baik, walaupun saya dapati sebenarnya lebih banyak aksi dan psikologi tambahan diterapkan. Istilah aksi dalam bahasa Inggeris yang berguna saya terjemahkan melalui e-kamus untuk mendapatkan perkataan seerti dan dicatatkan.

Namun demikian, novel tersebut tidaklah dicedok sebulat-bulatnya, tetapi adalah sebagai panduan teknik penceritaan. Penulis saifai harus bijak menyaring unsur-unsur yang dibaca dan diolah kembali dalam kerangka yang sesuai dengan tahap pemikiran dan nilai-nilai yang kita pegang. Tugas ini tidak semudah yang disangka. Allahu'alam.

Memandaikan Bangsa Dengan Buku

Berjasa Kepada Masyarakat

No comments: