Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Sunday, September 7, 2008

Siapakah Liga Lanun?




[Transmisi Bermula]

Terima kasih kerana sudi membaca transmisi kami. Tahniah kerana anda telah digodam. Anda telah digodam oleh Liga Lanun. Mahu tahu lanjut mengenai kami? Selepas anda mengetahui anda akan merasa gerun tetapi segan. Baca sahaja seterusnya. Janganlah anda malas. Berikut adalah ulasan orang terhadap kami:


Liga Lanun merupakan salah satu daripada organisasi yang "evergreen" dalam saga Galaksi Muhsinin. Liga menghimpunkan perompak, penyamun, pembegal, penceroboh, pencuri dan penyusah orang lain ini lahir sejak Era Eksplorasi lagi (2059-2081). Apa yang menyebabkan ia "evergreen" adalah kerana keberadaannya di mana-mana sahaja dalam pelbagai sistem. Organisasi ini insya-Allah muncul dalam setiap sekuel Galaksi Muhsinin nanti.





Liga Lanun merupakan organisasi antagonis. Motnya adalah "Buat Jahat Berpada-pada." Tidak diketahui mengapakah motonya begitu sekali. Dipercayai moto ini wujud sejak 100 tahun sebelumnya, sewaktu Rumpun Lanun Sawarjagat menampakkan belangnya kepada dunia.  penubuhannya   Pada Era Muhsinin (Sewaktu Perang Galaksi Muhsinin 2205), Liga Lanun dipimpin oleh Nakhoda Corsair. Organisasi ini sering menimbulkan masalah. Aktiviti mereka ialah merompak, menculik, memeras ugut, dan mempunyai bisnes di pasaran gelap. Perniagaan mereka berat sebelah. 


Mereka sering mengenakan pasu yang tinggi kepada pelanggan. Jika dahulu di Bumi Lama disebut sebagai riba ataupun nama 'elok'nya bunga, maka Liga Lanun menamakannya sebagai pasu

Mereka mempunyai penggodam paling hebat dan pensabotaj yang paling licik di semesta. Namun, kekuatan mereka adalah setiakawan yang kuat dan mempunyai rangkaian yang luas, kerana mereka mempunyai pangkalan hampir di setiap sistem koloni. Mereka mudah untuk menyesuaikan diri, menggunakan apa sahaja untuk menjadi lanun.
Replika pasu dengan
matawang purba Benua Amerika


Untuk hidup, mereka berbuat apa sahaja. Kejam, bengis, hati sejuk, namun berbuat jahat hendaklah berpada-pada. Peluru bukan lagi kelemahan. Tetapi, mereka sukar menangkis ketajaman tazkirah daripada Ustaz-ustaz!



Liga Lanun terdiri daripada unit-unit yang pelbagai. Masing-masing memainkan peranan penting. Secara umum sifat anggota LL:



Kekuatan: kebolehan mengelak dengan cekap, handal bertempur dalam jarak dekat (close-quarter combat)



Kelemahan: Menjadi rambang mata kerana duit, sering bergaduh berebut makanan, sering enggan membayar bayaran makanan di warung siber dan malas membaca buku ilmiah.



Unit asas Liga Lanun:

Militia

Militia Liga Lanun ialah unit asas dalam Liga Lanun. Senjata asas ialah raifal tempur AK-470. Manakala untuk operasi lebih rumit dan berbahaya, kadang-kadang pelancar grenad RPG-700 digunakan. Militia ini bertanggungjawab dalam setiap kegiatan Liga Lanun, menjaga pangkalan rahsia dan menjadi pengawal di pasar gelap. 

Mereka memberikan taat setia kepada ketua. Sebagai balasan, mereka diberi makanan secara percuma. Militia Liga Lanun terdiri daripada orang-orang yang terdesak di koloni. Akibat tertindas oleh Kompeni ILUMINATI, mereka melancarkan serangan rompakan bersenjata atas jalan perdagangan utama. Militia Liga Lanun terlibat dalam Perang Galaksi Muhsinin pada 2205. Disebabkan kurang terlatih, ramai di kalangan mereka terkorban begitu sahaja.




Pensabotaj
(merangkap penggodam)



Pensabotaj ini juga bertindak sebagai penjenayah upahan dan seorang penggodam (hacker). Biasanya pensabotaj ditugaskan untuk operasi berbahaya. Para pelanggan menempah khidmat pensabotaj melalui Liga Lanun. Tugasnya ialah menceroboh dan menggodam akaun peribadi mahupun syarikat besar koloni. Mereka merupakan orang yang licik menyelinap untuk melaksanakan misi mereka. Tetapi, hanya satu sahaja tempat yang mereka enggan, iaitu mencuri tabung di masjid!


Penyeludup (kakitangan pasar gelap)


Penyeludup merupakan penggerak utama ekonomi Liga Lanun. Pendek kata, mereka inilah ‘pengurus-pengurus eksekutif’ di pasar gelap. Pelanggan sukar untuk mendapatkan diskaun kerana sifat kedekut mereka. 

Tambahan lagi, sifat garang mereka menyebabkan pelanggan berasa takut. Orang yang paling mereka segan ialah ustaz-ustaz. Apabila para ustaz cuba memberikan tazkirah kepada mereka, mereka menutup pasar gelap dengan serta-merta.




Unit kapal angkasa Liga Lanun: Raider II dan Galleon:








Sekian sahaja daripada kami Liga Lanun. Terima kasih.


[Transmisi Berakhir]


NOTA: Gambar hiasan Command & Conquer 4

3 comments:

Welma La'anda said...

InsyaAllah saya akan membaca Galaksi Muhsinin munggu hadapan. Semoga terus berkarya.

wlaanda.blogspot.com

Azrul bin Jaini said...

Salam Welma

Terima kasih atas kunjungan

Wassalam

afidalina said...

salam azrul. akak semlm ternmpk lego creator..bes rupanya ek? akak dah outdated follow diorgnye products.. lego has been my fav.. and temptingnyeee tgk yg lain2 tu.. hehe.. bes2..