Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Wednesday, September 3, 2008

Ilustrasi novel Galaksi Muhsinin

Dalam membayangkan kapal angkasa ataupun kenderaan masa depan latar novel Galaksi Muhsinin, penulis membina model daripada set LEGO. Terima kasih kepada ayah, kerana bersemangat menyokong usaha menulis dengan membelikan LEGO CREATOR. Alhamdulillah, binaan LEGO tersebut memainkan peranan yang penting dalam menjana idea Galaksi Muhsinin. Model pertama penulis dibina pada 23 November 2007, iaitu model kapal kapital kelas kruis Galaksi Muhsinin, Asadullah, seperti di atas.

Setiap binaan mempunyai konsep yang tersendiri, berdasarkan doktrin (cara bertindak atas sesuatu perkara) sesebuah pihak. Ini terikat kepada apakah teknologi dan ideologi yang mereka miliki. Doktrin Pihak-pihak dalam novel ini (setakat ini) ialah: Galaksi Muhsinin, Empayar Sibernatik Cyborg, Federasi Generasi Zenzaburo dan Liga Lanun. Oleh yang demikian, setiapnya adalah unik; berlainan antara satu sama yang lain.

Setiap binaan model ketika dibina tanpa ada merujuk kepada mana-mana ilustrasi. Penulis membina model berdasarkan konsep yang sesuai dengan doktrin mereka. Berikut merupakan perbandingan antara kapal kapital dalam novel Galaksi Muhsinin. Lihat, teknologi, doktrin dan ideologi yang sangat berbeza antara Empayar dan Galaksi Muhsinin menentukan saiz kapal kapital kedua-dua pihak:



Kesemua model kapal kapital dan pejuang angkasa Galaksi Muhsinin, Empayar Sibernatik Cyborg, Federasi Generasi Zenzaburo dan Liga Lanun telah siap dibina. Insya-Allah, entri-entri model ini dapat membantu pembaca untuk membayangkan seperti dalam novel.

Allahu'alam.

Wassalam

No comments: