Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Friday, October 17, 2014

AMERIKA PUN JUAL TEKNOLOGI TURUN TARAF


 

Dalam entri MSER-04 'Anf': Teknologi Buangan & Perkaitan Dunia Arab, kita menyaksikan bahawa Kesatuan Soviet (Rusia era Perang Dingin) menjual teknologi yang diturun taraf kepada negara pelanggan, negara Arab khususnya. 

Tetapi apa kurangnya Amerika Syarikat. Apabila pesawat jet pejuang pertahanan armada AS itu dibeli oleh Shah Iran dengan USD $2 bilion, pihak Amerika enggan memberikan kelengkapan tercanggih, sebaliknya menghantar apa yang mereka mahu, bukan yang pelanggan hendakkan. Dan mereka memberikan teknologi yang diturun taraf kepada Iran dan melakukan sabotaj apabila Iran sudah bertukar tangan pemerintahan. Sudah tentu mereka tidak mahu teknologi terkini itu jatuh ke tangan orang lain. Hal ini dihuraikan dengan terperinci dalam buku Osprey Combat Aircraft 49: Iranian F-14 Tomcat Units in Combat yang ditulis oleh Tom Cooper dan Farzad Bishop (2004).

F-14 Tomcat milik Tentera Laut Amerika
Melihat kepada situasi ini, nyata bahawa kuasa madya (superpower) seperti Rusia dan Amerika Syarikat tidak begitu mudah melepaskan kelengkapan terkini mereka kepada orang lain. 

Jika itu dalam bidang ketenteraan, tidak hairan kelengkapan-kelengkapan domestik yang kita dapati di pasaran hari ini pun bernasib yang sama. Sedarlah, kita ini masih merupakan pengguna tegar yang hanya menumpang teknologi orang lain.


*Membaca tentang kelengkapan negara Iran (Syiah) tidak bermaksud saya menyokong Syiah. Ini adalah pembacaan ilmiah untuk maklumat teknologi dan penggunaannya.Syiah adalah satu doktrin akidah yang bertentangan dengan jalan lurus yang ditunjuki oleh Nabi Muhammad s.a.w yang didokong oleh para Sahabat Baginda. Saya adalah Ahli Sunnah wal Jamaah.

No comments: