Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Thursday, November 8, 2012

Wajah Amerika dalam Starcraft


Suatu hari saya terbaca daripada satu buku fakta perang, tentang pertempuran Bukit San Juan antara 'Rough Riders' Amerika dan askar-askar kolonial Sepanyol di Cuba pada tahun 1898. Gambar (seperti di bawah) tersebut memaparkan sekumpulan askar Amerika yang beruniform serba biru menyerbu keududukan musuh. Secara tidak langsung, seolah-olah titik-titik terpisah tentang wajah sebenar bangsa manusia game Starcraft II, Terran sebenarnya terpampang pada diri peribadi Amerika.   


Entri ini merupakan kesinambungan kepada beberapa entri sebelum ini. Iaitu, tentang membicarakan sejarah sebagai salah satu daripada sumber idea yang baik. Ini kerana sejarah  tiada hak cipta, dan sesiapa sahaja yang boleh menggunakannya. Dan fiksyen sains, berpotensi untuk mengadaptasi apa-apa sahaja sumber idea dalam pelbagai bentuk. Sekalipun mengambil daripada sumber sejarah, seringkali pembaca tidak perasan, melainkan seseorang itu mempunyai penderia sejarah. 

                         
Kita imbas secara ringkas berkenaan jalan cerita game fiksyen sains, Starcraft II. Game tersebut muncul kembali pada tahun 2012. Salah satu daripada 'bangsa' dalam konflik angkasa tiga penjuru itu adalah bangsa manusia yang dikenal sebagai Terran. 


Acturus Mengsk, Maharaja Terran Dominion
Di sebalik kecamuk kegoncangan sesama manusia Terran, timbul satu gerombolan pemberontak yang dikenal sebagai Raynor's Raiders. Pemain akan mengiringi Jim Raynor, watak protagonis yang melancarkan perang gerila kepada seorang pemimpin kuku besi, Acturus Mengsk.

Tanpa disedari selama ini, sebenarnya watak Amerika diserapkan ke dalam fikiran pemain game. Dalam banyak peristiwa, jalan cerita ataupun watak, siri Starcraft II: Wings of Liberty banyak mencerminkan diri Amerika itu sendiri. Kita akan kupas secara sepintas lalu elemen yang digunakan.





Elemen 1: Raynor's Raiders dan Rough Riders
                              
Pengaitan antara Raynor's Raiders dan Amerika saya terperasan ketika membaca kemenangan Theodor Roosevelt dan Rough Raiders beliau di Bukit San Juan, Cuba. Sut armor CMC-400 terran marine Raynor's Raiders berwarna biru, mirip Rough Riders Amerika.


Elemen 2: Perang Saudara Amerika, 1861-65

Amerika Syarikat terbahagi kepada dua selama 4 tahun antara Union dan Confederate, sejak 1861 sehingga 1865. Kedua-dua pihak terjerumus dalam perang saudara yang amat merugikan. Negeri-negeri  Selatan mengisytiharkan keluar daripada Kesatuan (Union) Amerika Syarikat dan bersatu membentuk kerajaan Condederate. Mereka enggan mengakui pertuanan Presiden Union (Negeri-negeri Utara) iaitu Abraham Lincoln yang membuat deklarasi mahu menghapuskan sistem perhambaan.

Dalam menegakkan pendirian mereka, pihak Negeri Selatan, Confederate melancarkan kempen perang terhadap Union. Peperangan berlangsung selama 4 tahun dengan memakan korban 600, 000 manusia, termasuk presiden mereka, Abraham Lincoln.  

Dalam Starcraft I, Jim Raynor bersama Acturus Mengsk dalam angkatan Sons of Korhal telah menewaskan kerajaan manusia Terran yang digelar sebagai Confederacy of Man. Ataupun mereka gelar sebagai Confederate. Simbol Confederacy of Man dalam Starcraft mirip dengan bendera negeri Virgina Confederate (gambar bawah) Perang Saudara Amerika.

Tambahan pula, nama bandar Confederate dalam Starcraft I menggunakan nama yang hampir sama dengan Perang Saudara. Contoh yang paling menonjol adalah bandar utama 'New Gettysburg', iaitu Leftenan Sarah Kerrigan telah dikhianati oleh Acturus Mengsk pada saat akhir kekalahan Confederate. 




Kebetulan sekali, apabila disuluh peristiwa semasa Perang Saudara Amerika, terdapat pertempuran yang amat penting melibatkan sebuah pekan bergelar Gettysburg pada tahun 1863. Pertempuran tersebut juga merupakan permulaan titik kejatuhan Confederate, sekalipun kedua-dua belah pihak memakan korban 50,000 orang.              

Satu lagi perkaitan antara Raynor's Raiders adalah misi 'Great Train Robbery.' Misi tersebut adalah untuk memintas kargo berharga ketika pemberontakan Raynor's Raiders terhadap pemerintahan Terran Dominon oleh Acturus Mengsk. Misi tersebut hampir-hampir mirip dengan serbuan pihak Union yang dikepalai oleh Andrews pada 1862 dalam 'Great Locomotive Chase':



Elemen 3: Era Koboi (Wild West)

                             
Novel Starcraft II: Devil's Due merupakan novel prekuel (sebelum cerita asal) yang menceritakan apakah asal-usul watak Jim Raynor dalam trilogi Starcraft. Novel ini juga mengisahkan bagaimanakah hubungan dia dengan temannya, Tychus Findlay. Apabila membaca novel ini, terasa bahawa budaya samseng ala koboi wild west menjelma di angkasa sana. Rupa-rupanya watak hero Jim Raynor yang dijulang dalam trilogi tersebut merupakan seorang 'outlaw' yang melakukan pelbagai jenis jenayah sebelum menjadi 'freedom fighters' ataupun pejuang kebebasan. Inilah wajah diri Amerika dahulu kala, diolah dan 'dibungkus semula'. Kulitnya lain, tapi isinya sama.

Tanpa kita sedar, kita sering dimomok dan diserapkan dengan pemikiran serta budaya yang mungkin bertentangan dengan nilai agama dan Ketimuran. Jika yang ditonjolkan adalah negatif, maka kesannya juga boleh membawa kepada negatif. Jika positif, maka itu adalah terbaik untuk pembaca. 

Adakah kita sedar bahawa wajah seperti Raynor' Raiders ini melambangkan peribadi dan jatidiri negera mereka? Ini baru sebahagian. Belum lagi novel, filem, game dan sebagainya. Tidak dapat dinafikan, inilah kelebihan fiksyen sains. Luarnya tampak teknologi, terkadang dalamannya adalah cerita lama!

No comments: