Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Saturday, May 3, 2014

Virus T.A.Z.K.I.R.A.H: Pensabotaj Wirawan Liga Lanun (Bhg. 1)

Bersempena Ramadhan 1435H dan Ulangtahun ke-6 Galaksi Muhsinin

Bahagian 1: Pensabotaj Wirawan Liga Lanun

Kejeron V akan mendarat di lorong jalan, lima minit sahaja lagi,” kedengaran seseorang di dalam kokpit pesawat kapal angkasa tersebut.

Sebuah shuttle kelas Kejeron V merentas kota Metrodaya. Kota ini terletak di garisan khatulistiwa planet Muricata. Planet ini merupakan salah satu daripada rangkaian pusat perdagangan antaragalaksi yang merangkumi planet Coercya, planet Uoli dan planet Maidah Md-5 dalam Domain Lapisan Keempat (L-4) Jaringan Ion Ankabut Galaksi Muhsinin. Kota ini sibuk dengan lalu-lalang warga kota dan juga pengunjung dari planet lain.

Shuttle tersebut tiba tatkala tengahari yang mendung. Di sisi pesawat tersebut terdapat sebuah simbol kecil, iaitu lambang tengkorak bersilang tulang.
Kedengaran sayup-sayup bunyi radio pada Kejeron V, “Galleon menerima. Nakhoda Corsair akan memberikan taklimat misi sejurus setelah mendarat.” Shuttle itu telah berlepas daripada dek kapal induk Galleon ‘Barbarossa’ sebentar tadi. Kapal tersebut sedang terapung di angkasa mengorbit planet.

Radio Kejeron V berbunyi lagi, “Mengapa mendarat di lorong jalan? Nanti lebih berisiko misi kita dicurigai.”

“Err... mendarat di lorong, tidak perlu bayar parkir! Rugi aku nanti.”

Balas operator di Barbarossa, “Cis, buang masa aku tanya.”

Sambil juruterbang ketawa kecil, katanya, “Tidak mengapa, kita pasangkan generator halimunan SUPAN-G. Orang tidak dapat mengesan kita dengan mata kasar. Kalau ada orang terlanggar, awal-awal kita minta maaf.”

Juruterbang berkata sambil tersengih, “Agaknya planet Galaksi Muhsinin adalah sasaran kita selepas ini. Terlalu senang menyusup.” Ia menoleh kepada seseorang yang sedang duduk di kerusi kiri dalam kokpit pesawat tersebut.

Juruterbang itu mengharapkan balasan, tetapi tidak dijawab. Ia mengharapkan wira Liga Lanun yang dibawanya akan menghargainya, “Kalau begitu, aku letak jawatan lebih baik. Kerja senang bukanlah kerja aku.”

Juruterbang mengendalikan shuttle mereka dengan agak baik. Mereka menghampiri sebuah lorong, namun terlajak sedikit sehingga melanggar dinding bangunan. Shuttle itu bergegar.
“Memang patutlah shuttle ini digelar kejeron, bergerak pun melulu,” kata lelaki itu lagi.
“Tengok, betapa handalnya aku. Tidak sampai setengah minit sudah mendarat. Itu pun aku parkir cara undur ke belakang. Orang lain lima minit pun masih takut mendarat,” kata juruterbang mendabik dada.

Pintu kargo dibuka, kata wira itu menjengil, “Huh. Memang handal. Macam mana mahu keluar? Kita mendarat atas genangan air.”

Juruterbang ketawa kecil, “Maafkan saya. Bak kata pepatah, kerana pulut santan binasa; kerana mulut badan binasa. Saya aturkan balik.”

Wira tadi mencebik, “Mengada-ngada! Cepat!”

Tiba-tiba penggera kokpit berbunyi. Ia bergegas mendarat ke hadapan sedikit. Setelah mendarat katanya, “Nakhoda tahu kita sudah mendarat. Bersedia, kita akan menerima transmisi sebentar lagi.”

Pemancar hologram menjadi aktif. Cahaya dipancarkan ke skrin. Terpampang wajah Nakhoda Corsair. Ia berkata, sambil tersengih “Misi terbaru engkau, wira Liga Lanun. Habuan besar kali ini.”

Nakhoda diam. Kemudian berkata, “Kenapa kamu berdua mengunyah? Belum masuk waktu berbuka! Tidak, sudah tentu engkau curi makan!” Bekas makanan di atas paha mereka jelas kelihatan di skrin Galleon.

Jawab juruterbang Kejeron V, “Tuan silap faham. Sekarang kami di planet lain. Waktu berbuka tentu lain. Lihat, ada cebisan cili di bibir tuan. Mesti Tuan juga curi-curi makan juga!” Tiba-tiba skrin padam. Kemudian talian muncul kembali.

Kata Nakhoda, “Cebisan cili? Tidak ada pun! Di planet ini sudah berhari raya. Sekarang di sana masih lagi tengahari! Tidak syak lagi kamu berdua memang ponteng puasa!”
Rasa-rasanya juruterbang dan wira itu mempunyai sangkaan yang sama, “Engkau sama juga tidak berpuasa. Sangat ketara kesalahan dengan sengaja tutup skrin dan mengelap mulut untuk sorok kesalahan. Hari Raya Aidilfitri masih lagi kurang sebulan.”

Nakhoda batuk, kemudian berkata dengan semangat, “Tahniah engkau sebagai wira telah terpilih dalam ketumbukan elit terbaru Liga Lanun, LEMAU. Semua wira Liga Lanun dihimpunkan dalam LEMAU, untuk menjalankan operasi khas kita. Apabila kita sudah kuat kelak, sudah tentu musuh-musuh kita tidak akan berani menjentik kita!”

Juruterbang Kejeron V bertanya, “LEMAU?”

Lanun Elit Militia Adidaya Upaya,” kata wira itu.

“Amboi, cantik nama itu. Tidak langsung menimbulkan kegerunan di hati sanubari,” desis juruterbang.

Nakhoda menyambung taklimatnya, “Engkau ditugaskan untuk mensabotaj dan menggodam beberapa firma dagang di planet ini. Planet ini baru sahaja menyertai Galaksi Muhsinin setelah perang yang lepas. Ini merupakan planet dagang dan salah satu pintu dagang Galaksi Muhsinin ke dunia luar.”

Suasana diam sebentar. Hanya kedengaran deringan status shuttle. Kata Nakhoda, “Err... siapa nama engkau. Aku terlupa.”

Wira itu menjawab, “Nama aku Jack. Gelaran aku Barbarossa. Pemimpin yang baik adalah orang yang mengenal orang bawahannya.” Sindir Jack ‘Barbarossa.’

Sergah Nakhoda, “Cis, mana boleh. Itu nama kapal induk Galleon aku!” Skrin kacau-bilau sebentar.

Tegur Kapten Galleon, “Tuan Nakhoda, sila bersopan sedikit apabila bertutur depan pemancar hologram dan mikrofon ini. Ini alat murahan tiruan, nanti cepat rosak. Bos juga yang beli. Jimat konon.”

“Engkau membebel sahaja.”

Balas Jack ‘Barbarossa’, “Mana ada. Itu nama aku dahulu. Engkau yang curi.”

“Suka hati aku. Aku Nakhoda Liga Lanun. Kalau setakat curi nama, itu kerja budak kecil.”
Jack ‘Barbarossa’ terasa ingin ketawa besar akan majikannya, tetapi membatalkan niatnya, “Terkena hidung sendiri.”

Katanya, “Buang masa sahaja. Beritahu aku lokasi firma tersebut. Aku akan selesaikan. Tapi komisyen aku kali ini mesti lebih tinggi. Kalau tidak, aku cari bos yang lain.” Nakhoda Corsair menjengil. Ia tiada pilihan lain. Kemudian ia memberi taklimat dengan peta dan pelan bangunan firma-firma sasaran.

“Demikianlah kiranya tugas engkau. Aku amat berharap engkau berjaya. Banyaknya kredito yang kita... ‘pinjam’ akan menguatkan kembali Liga Lanun. Kita boleh membuka cawangan dan melatih rekrut baru. Perniagaan gelap kita harus disebarluaskan. Modal yang mencukupi diperlukan untuk memperlengkapkan perkhidmatan, agar pelanggan masih memberikan kepercayaan.”

“Tambahan lagi, khabarnya Federasi Generasi Zenzaburo mengadakan rundingan baru untuk membina beberapa pangkalan asteroid rahsia.”

“Barulah Galaksi Muhsinin tahu, taring Liga Lanun yang sebenar!” Nakhoda ketawa besar. Siaran  hologram kacau-bilau sekali lagi. Kelihatan tangannya menjulang tinggi, mulutnya melopong.

Jack berasa meluat, sindirnya, “Sejak bila engkau jadi Raja Bersiong, macam tiba-tiba tumbuh taring? Engkau mesti terpengaruh dengan buku Hikayat Merong Mahawangsa, bukan? Setahu aku, engkau benci membaca.”

“Cis, jangan hina aku. Raja Bersiong adalah hero dalam Syair Siti Zubaidah!” Nakhoda tertekan. “Ah, sudah! Selesaikan misi engkau. Aku akan gandakan komisyen!”

“Tetapi sebelum itu, aku ingin memberi engkau amaran. Berhati-hati akan sejenis virus. Beberapa pensabotaj handalan, maksud aku rakan-rakan engkau baru-baru ini telah hilang tanpa jejak. Spekulasi dalam kalangan kapten Liga Lanun mengatakan bahawa virus tersebut telah menjadikan mereka gila. Mereka menunjukkan simptom penyakit yang sama; iaitu tiba-tiba dipukau atau diracuni lalu menangis tanpa henti. Amat memilukan ialah mereka mengembalikan kredito kepada mangsa. Setelah itu mereka lesap. Orang Liga Lanun menggelarkan penyakit ini dibawa oleh virus T.A.Z.K.I.R.A.H.”



Jack ‘Barbarossa’ mengeluh, katanya dengan angkuh, “Kalau Tuan mahu tahu, saya sudah meredah ribuan fasiliti yang orang kata kebal. Ini termasuk yang bersaiz reban-o-manok sehinggalah bangunan pencakar angkasa yang dipagari penggera laser! Sistem kawalan yang kompleks saya telah masuki mudah sahaja.Tidak hairan saya menjadi sebutan orang-orang Liga Lanun. Saya ini terkenal dengan pengembaraan yang misteri.”

Nakhoda menyudahkan, “Kamu berlagak, sombong dan riak. Ingat kamu hebat sangat? Berhati-hati terhadap virus itu. Saya rasa virus itu menjangkiti semua pensabotaj melalui perisian khas. Khabarnya disebarkan oleh orang bernama Penyair Suria. Cepat pergi sempurnakan misi. Jangan hubungi aku selagi tugas engkau belum siap. Aku mahu tidur.”

Transmisi tamat.  Skrin terpampang logo dan moto mereka: “LIGA LANUN Buat Jahat Berpada-pada.” Jack ‘Barbarossa’menggeleng-gelengkan kepalanya. Ia keluar dari Kejeron V.

“Cahaya bintang naik tinggi. Beberapa jam lagi akan senja. Lebih baik cepat buat kerja. Peta menunjukkan bahawa kedudukan bangunan firma berdekatan dengan restoran-restoran. Itu merupakan tempat yang baik. Guna penampilan penyamaran apa pula kali ini?”

Jack berfikir sejenak. “Oh, ya, mungkin fesyen belia ultra-ranggi abad ke-21 lebih bergaya. Tambahan pula, aku seperti orang yang sedang berhibur di jalanan. Baiklah, sut sesumpah, bertukar!” 

Sut kalis diperbuat daripada polimer khas yang serba hitam itu bertukar mengikut arahan menyerupai orang kota. Sut itu mempunyai fabrik nano yang boleh menukar penampilan berdasarkan fesyen yang dipilih dan diubahsuai oleh cip bersepadu. Beserta pada sutnya ialah imbasan kad indentiti palsu bagi mengelak dikesan pihak berkuasa.

                                

Pasti tidak ada orang yang akan mengesyaki aktivitinya. Daripada lorong yang suram, ia bergerak berjalan menelusuri jalan kota. Jalan raya agak sesak dan ramai orang, walaupun kebanyakan  hoverhibrid terapung di jalanan beberapa lapis, tidak seperti kereta beroda pada abad yang lepas. Ia berjalan menurut peta yang dimuat turun sebentar tadi. Peta itu sudah dihafal dalam sekelip mata.

“Assalamualaikum, ustaz.” Ia terperanjat.

Desisnya dalam hati, “Ada orang mengenali aku? Aku sepatutnya lebih berhati-hati. Mungkinkah sudah ada orang menghidu kehebatanku? Kerja mesti diteruskan...” 




Insya-Allah bersambung dalam Bahagian 2: Bonus Ganjaran Nakhoda Corsair.




No comments: