Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Thursday, August 26, 2010

[SI] Galaksi Muhsinin 2 Tahun...


[BISMILLAH]

[ASSALAMUALAIKUM]

[TRANSMISI: ARKIB RAMADHAN 1431H]

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian Alam. Dialah yang Satunya berhak disembah. Selawat dan salam buat junjungan mulia, besar, agung Kekasih-Nya; Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam, penyebar rahmat serata alam dan penyudah sekalian Rasul. Semoga Allah merahmati, bintang-bintang kekasih kepada kekasih-Nya, para sahabat yang mulia, ahli keluarga baginda serta orang-orang yang menuruti mereka sehingga kepada Hari Pembalasan.

“Tidak kami utus engkau melainkan menyebarkan rahmat kepada sekalian alam.” (al-Anbiya’, 21:107)

Apabila disebut Ramadhan, pasti saya ingat Galaksi Muhsinin. Sekalipun penerbitannya tertangguh selama beberapa bulan daripada anggaran asal, tetapi takdir telah menentukan, novel tersebut telah terbit menjelang Ramadhan 1430H. Segala resah penantian hilang sama sekali, apabila novel tersebut digandingkan dengan bulan Ramadhan al-Mubarak yang amat mulia...

Sudah dua tahun Galaksi Muhsinin terbit. Namun ramai yang tertanya-tanya: adakah Galaksi Muhsinin akan disambung? Bilakah akan diterbitkan lagi? Syukur, rata-rata memberikan respon yang positif berminat mengikuti Saga Galaksi Muhsinin.

Saya memohon maaf atas kelewatan yang tidak dapat dielakkan. Seharusnya manuskrip telah disiapkan pada April 2010 yang lepas. Namun dalam memenuhi tuntutan hidup, saya harus bekerja mencari nafkah, lebih-lebih lagi (insya-Allah) tidak lama lagi akan memulakan hidup baru berumah tangga.

Hasrat hati ingin menjadi penulis sepenuh masa melengkapkan berpuluh-puluh draf karya yang lain, tetapi atas keperluan semasa, harus ada mata pencarian alternatif buat sementara. Royalti hanya setahun sekali; dan itu pun tidak dapat dijamin bagaimanakah sambutan di pasaran. Oleh yang demikian, harus ada pendapatan yang boleh menyokong hidup sementara hasil royalti/jualan lain menjadi stabil.

Pernah juga hampir-hampir berputus asa kehilangan sentuhan, idea dan masa untuk terus menulis, tetapi mengenangkan tanggungjawab sebagai seorang penulis mendidik masyarakat; maka mahu tidak mahu harus diteruskan juga. Tersedu mengenangkan andai kata berhenti meneruskan usaha ini, maka berkuranglah orang yang memperkenalkan peribadi, sosok agung seperti Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam di hati masyarakat. Bagaimanakah jika tiada orang yang mengimbangi serangan-serangan fikiran yang bermaharajalela tanpa kita sedar melalui sains fiksyen ataupun medan-medan yang lain? Adakah harus membisu sahaja baginda dihina dicerca? Tidak sama sekali!

Frank Herbert, penulis saga DUNE, telah merangka selama lima tahun membina kerangka universe DUNE beliau. Begitu lama beliau meneliti; akhirnya dunia sains fiksyen menobatkan karya beliau sebagai karya ulung (master piece) yang tertinggi, satu-satunya karya yang mampu duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan trilogi Lord of the Rings nukilan J. R. R. Tolkien. Namun demikian, secara peribadi saya kagum akan universe (latar kerangka besar) DUNE; terkecuali kepada kerancuan faham pluraslisme yang begitu mengakar dalam karya beliau. Galaksi Muhsinin pula, universenya masih lagi diperdalam dan diolah, dengan harapan menghasilkan mutu yang tersendiri. Saga Galaksi Muhsinin merangkumi 9 siri keseluruhan. Mungkin juga Galaksi Muhsinin mengambil masa yang lama ataupun singkat. Mudah-mudahan dilancar serta dimudahkan penyempurnaannya.

Diharapkan karya saya ini mandiri dan tidak bergantung kepada karya semasa serta menyaring serangan pemikiran, memperbetul salah faham serta menyebarkan keindahan Islam. Galaksi Muhsinin juga berharapan dapat menanamkan rasa cinta kepada Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam, seorang Guru Besar kepada manusia yang memperkenalkan manusia kepada Tuhannya. Doakan agar diberikan kekuatan untuk berusaha lebih kuat dan dipercepatkan penghasilan dan akhirnya sempurna kesemuanya.

Oleh yang demikian, mohon doanya dan sokongan daripada anda semua. Terutama buat ibu dan ayah, guru-guru, ahli keluarga, sahabat handai, dan terutamanya kepada pembaca-pembaca setia Galaksi Muhsinin.

“Tidak kami utus engkau melainkan menyebarkan rahmat kepada sekalian alam.” (al-Anbiya’, 21:107)


[Semoga Allah bersama kita]

[ALHAMDULILLAH]

[TRANSMISI BERAKHIR]


Pautan berkaitan:
Di Sebalik Tabir Galaksi Muhsinin
Awal Remaja & Peranan Tokoh: Pencetus Inspirasi Luar Biasa

Sejarah saya menulis:
Arkib Karyaku
Sejarahku Menulis (1): Rupa-rupanya 14 Tahun yang Lampau!
Sejarahku Menulis (2): Nilainya Bukan RM2

2 comments:

Anonymous said...

Salam.

Saya sudah membaca siri yang pertama dan ingin tahu kisah selanjutnya. Semoga usaha saudara menulis saga ini berjaya.

-dEE-

Azrul bin Jaini said...

Salam

Terima kasih atas sokongan anda :)