Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Wednesday, October 1, 2008

BEDAH BUKU: GALAKSI MUHSININ


Buku Galaksi Muhsisnin (GM) yang dibeli pada 2 minggu lepas sudah dikhatamkan. Untuk memenuhi permintaan sesetangah pihak yang asyik bertanya, apa komen saya tentang buku itu…maka diharapkan tulisan saya selepas ini memenuhi hajat mereka. ;)

SINOPSIS:
Apa yang saya faham, novel ini mengisahkan tentang kehidupan umat yang hidup sekitar tahun 2205. Pada ketika itu, Empayar Sibernatik Cyborg di bawah kekuasaan Maharaja Legion berjaya meluaskan jajahannya sehingga 399 galaksi namun mereka gagal untuk menawan galaksi yang ke-400 iaitu Galaksi Muhsinin.

Galaksi Muhsinin ketika itu di bawah pemerintahan Khalifah Zulqarnain dibantu oleh mujahidin2 lain termasuk Detasmen Mujahidin Elit ke-15 untuk menyebarkan misi rahmatan lil a’lamin.

KOMENTAR:
Pertama2nya…jika sesiapa yang sudah mula membaca GM, mungkin di permulaan cerita anda akan menghadapi kesukaran untuk mengikuti trek ceritanya. Ditambah2 lagi dengan istilah saintifik yang digunakan, kemungkinan anda juga mengalami simptom ‘lambat faham’ seperti saya ini. Tetapi, janganlah sesekali anda semua patah semangat…teruskanlah ke halaman2 seterusnya. Nescaya, anda akan menemui pucuk pangkal cerita ini. Bagi pembaca seperti saya, setiap kali berhenti pada halaman2 tertentu, saya terpaksa patah balik ke muka surat depannya kerana saya perlu refresh plot2 sebelumnya. Kepada penulis, jangan salah faham. Saya bukannya TIDAK FAHAM, tetapi LAMBAT sedikit.

Keduanya, mungkin satu kelebihan bagi pembaca seperti saya yang memahami beberapa istilah2 engineering yang digunapakai oleh penulis. Contohnya, seperti bulan Ferrite dan Fermentite. Sesekali tersenyum sorang2 saya dibuatnya. Penulis memang kreatif, nama struktur logam pun dijadikan nama bulan. ;p Malah unsur2 serius berbaur jenaka juga agak ‘menjadi’ rasanya. Pengabadian bahasa ibundaku –manok- menerusi novel ini sungguh tidak disangka2.

Secara fizikal dan cara penulisan, penulis menggunakan kelebihan beliau sepenuhnya sebagai pelajar Mekatronik Engineering. Dapat dirasakan beliau menghadam benar2 apa yang ingin beliau sampaikan. Pastinya kajian2 tentang persenjataan ditambah2 lagi dengan minat penulis yang sukakan buku2 genre peperangan amat2 membantu dan boleh saya katakan ‘menjadi’. Di pertengahan cerita, mungkin juga anda akan merasakan novel ini seperti novel Kombat 1515 karya Faisal Tehrani.

Namun, apa yang lebih penting pastinya mesej novel ini sendiri. Mungkin bertepatan dengan bulan kemerdekaan dan sekaligus kedatangan bulan Ramadhan, secara peribadinya saya dapat membayangkan penggabungan kedua2 situasi itu menerusi buku ini.

Peperangan angkasa oleh pejuang2 yang berperang untuk amar makruf nahi munkar yang tidak sama sekali mempunyai kepentingan peribadi…segala2nya diserahkan pada Allah. Bagi saya, nama2 watak, galaksi, kelengkapan perang dan sekitarnya sangat2 memainkan peranan untuk membangkitkan semangat jihad dalam diri. Apa yang lebih meruntun perasaan adalah ketika mana sejarah mujahidin2 terdahulu yang berperang bersama2 Rasulullah sallahu a’laihi wassalam dijadikan peringatan dan pengajaran bagi pejuang2 masa depan sepenuhnya dalam novel ini. Bukan setakat masa peperangan, bahkan pemerintahan Khalifah Zulqarnain yang digarap mencambah rasa kerinduan saya pada suasana sebegitu. Subhanallah…

Mungkin sesetengah daripada anda akan merasakan bahawa penulis begitu idealistik. Ya, keseluruhan cerita memang idealistik, tetapi apabila disantuni dengan sejarah perkembangan Islam dan sejarah kehidupan Rasulullah sallahu a’laihi wassalam dan para sahabat terdahulu, insya-Allah, anda mungkin tertunggu2 bilakah akan tibanya saat itu…Apa yang lebih mustahak adalah daripada 307 halaman input novel ini, berapa peratus outputkah yang boleh kita teladani…

Di ceruk mana pun kita diletakkan…berjuanglah… Wallahi taala a’lam

Daripada: Saudari Siti Raufa Sufrina Abdul Raub, mahasiswa Mekatronik, Tahun 2, Kuliyyah Kejuruteraan, UIAM.

PEMBETULAN: Jajahan Empayar Sibernatik Cyborg merangkumi 9 galaksi, bukan 499 buah galaksi. Rangkuman jajahan Empayar terdapat di muka-muka awal Galaksi Muhsinin. Tetapi, Jeneral Furious telah berjaya menawan 399 buah sistem. "Sistem" diertikan dalam istilah ilmiah ialah sesebuah planet ataupun sistem solar. Mungkin 9 galakssi itu tampak sedikit. Bayangkan, berapa jauh bumi dan bulan? Berapa jauh bumi dan matahari? Berapa jauh matahari dengan bintang yang lain? Berapa banyak bintang dalam galaksi? Dikhabarkan, satu galaksi mempunyai 1 trilion bintang! 1 trilion = umpama jumlah butiran pasir digabungkan di seluruh bumi! Allah Maha Perkasa, lagi Maha Bijaksana!

NOTA: Terima kasih buat Siti Raufa!

No comments: