Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Saturday, September 27, 2014

X-MEN dan YAHUDI




Segala Puji bagi Allah, Tuhan Sarwa Alam. Selawat dan salam buat Junjungan Mulia Sayyiduna Nabi Muhammad s.a.w, para Sahabatnya dan Ahli Keluarganya (Ahlul Bait). Semoga Dia melimpahi rahmat atas orang-orang yang soleh mengikuti jalan Baginda s.a.w sehingga Hari Kiamat.

Jika anda menyambung titik-titik peristiwa dalam filem fiksyen sains yang berlandaskan komik Marvel, iaitu X-Men, kita akan menjumpai gambaran sebuah mesej yang disampaikan dalam filem tersebut. Melalui peristiwa-peristiwa tersebut, boleh disimpulkan X-Men adalah benih-benih berduri yang akan propaganda menjulang Yahudi. 

Mengapa?

Titik 1:

Awal babak filem X-Men (2000), kita akan mendapati sekumpulan manusia dikerah dalam hujan lebat di sebuah tempat yang kita kenal sebagai kem tahanan manusia. Daripada uniform pengawal kem tersebut, kita akan mendapati bahawa askar tersebut adalah pihak Nazi Jerman. Kebiasaan filem Hollywood ditonjolkan, kem seperti ini adalah kem khas yang diselia oleh Schutstaffel (atau dengan jolokan SS) yang bertujuan untuk menghapuskan bangsa (Yahudi dan minoriti lain) yang akan merencatkan evolusi. Menurut Adolf Hitler Fuhrer Reich Ketiga, bangsa-bangsa lemah dan pencacai ini perlu dihapuskan demi keberlangsungan evolusi; terutamanya bangsa Aryan (bangsa Jerman purba). Kita dapat perhatikan, adanya tanda bintang bucu 6 di dada tahanan-tahanan itu, yang sememangnya menandakan mereka adalah bangsa Yahudi.

Dalam babak ini, penonjolan suasana kem ini merujuk kepada nasib orang Yahudi yang tertindas dalam pembersihan etnik Holcaust. Pengkaji Zionis seperti R. Garaudy (seorang komunis Perancis yang memeluk Islam) mengatakan bahawa Holocaust adalah sandiwara besar oleh segelintir ekstremis Yahudi Zionis agar orang Eropah merasa bersalah dan sebagai galang ganti adalah sokongan mereka atas negara haram Israel Zionis setelah Hitler kalah nanti dalam Perang Dunia II (1939-45).

                                      

Babak tersebut memaparkan seorang budak remaja yang terpisah (Magneto) dengan keluarganya. Dalam ketakutan itu, askar-askar pengawal kem kehairanan jeriji pagar besi kem bengok dengan daya ghaib dan akhirnya terpelanting pagar itu ke tanah. Budak Yahudi itu sekalipun dalam keadaan yang lemah, mempunyai kuasa tersembunyi boleh menarik besi seakan-akan ada kuasa magnet daripada tangannya. Akhirnya dibiarkan sahaja ia hidup. Babak pertama, cerita segelintir Yahudi tertindas yang mempunyai kekuatan yang luar biasa.


Titik 2:



Dr. Jean Grey, salah seorang yang ditonjolkan sebagai pejuang hak asasi bangsa mutant (yang mengalami 'proses evolusi' dan mempunyai kelebihan tertentu) dijemput untuk mendengar Akta Pendaftaran Mutant di Kongres Amerika Syarikat, agar mereka dapat dikenalpasti dalam masyarakat. Akta tersebut seperti memberi ancaman kepada survival bangsa mutant. Akan tetapi Dr. Jean Grey lantang dalam mempertahankan bangsa minoriti mutant itu agar dapat hidup dengan sempurna sepertimana orang lain.
                                 
Jalan cerita ini, amat berkait rapat dengan bangsa Yahudi sendiri. Mereka adalah bangsa kecil dan minoriti, mahu dianggap istimewa (kerana kepintaran mereka) dan cuba meletakkan diri mereka diiktiraf tanpa mengorbankan kelebihan yang mereka miliki di persada dunia.

Sambungan titik

Bermula dari kem tahanan di Poland pada 1944, bangsa mutant yang tertindas telah melalui zaman itu, yang diwakili oleh Magneto. Bangsa mutant begitu sinonim sekali dengan bangsa minoriti, tetapi mempunyai kelebihan luar biasa. Tidakkah itu menggambarkan orang Yahudi sendiri?

                                     

Dan setelah mereka melalui zaman sukar itu dan bercampur dengan masyarakat antarabangsa, kali ini pula mereka mahukan pengiktirafan daripada mereka. Tidakkah itu mirip dengan generasi traumatik Holocaust dan kemudian membebaskan diri mereka, dan mahukan pengiktirafan di mata dunia? Amerika Syarikat (dikuasai pelobi Yahudi) dan 'seteru' mereka Kesatuan Sosialis Soviet Rusia (pengasasnya sendiri, Lenin adalah Yahudi) adalah adikuasa yang awal mengiktiraf kewujudan negara haram Israel setelah penubuhannya pada 15 Mei 1948.

                                   

Jika permulaan sudah membentuk kerangka fikir sebegini, apatah lagi cerita-cerita selanjutnya. Tentunya menceritakan sambungan daripada huraian awal perkembangan mereka.


Mungkin ada titik-titik lain lagi. Jika awal cerita adalah mewakili Yahudi-Zionis. Maka cerita selanjutnya, boleh jadi keseluruhan kisah X-Men adalah cerita orang Yahudi.

No comments: