Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Monday, September 15, 2014

IRONMAN(2008) & TERORISME


Satu lagi karya fiksyen sains yang menjadikan tema terorisme ialah filem Ironman (2008). Secara khusus, pihak antagonis (yang sering menimbulkan konflik) adalah berimejkan orang Islam yang merupakan anggota teroris 'Ten Rings.' Ini tidak dapat disangkal lagi, dengan nama, pemakaian, dan 'gaya' yang merujuk kepada sekelompok tertentu yang dianggap sebagai Muslim. 
WTC pada 9/11
Ini tidak lain, adalah sebagai tindak balas kepada peristiwa 9/11 ataupun 11 September 2001, apabila kononnya dua buah pesawat penerbangan awam telah melanggar (dan cair) Pusat Perdagangan Dunia (World Trade Centre - WTC). Peristiwa tersebut telah menjadikan Islam sebagai sasaran, dituduh agama keganasan. Titik hitam tersebut telah menatijahkan penjajahan atas dua buah negara Muslim, iaitu Afganistan (2001) dan Iraq (2003).

Ironman mengisahkan seorang jurutera jutawan Tony Stark, yang genius dalam mereka bentuk dan membina senjata kemusnahan berteknologi tinggi telah ditawan di Afghanistan usai majlis demonstrasi peluru berangkainya.

Konvoi tentera Amerika Syarikat yang dinaikinya telah diserang hendap dan Stark telah ditawan oleh kumpulan pengganas 'Ten Rings'. Bermula satu episod baru Tony Stark, apabila terpaksa hidup dalam penjaga gua. Ia telah dipaksa mereka misil yang serupa daripada bahan-bahan bengkel sahaja. Sebaliknya, Stark telah membina sebuah sut baju besi yang mampu menentang musuh dan kebal.
Sekembali Tony Stark selamat dari Afghanistan, ia telah mereka bentuk sendiri sut yang disempurnakan, yang lebih anggun, berkuasa tinggi dan lincah. Pada suatu hari, Tony Stark telah menonton siaran langsung sebuah kampung di Afghanistan diserang oleh pengganas dengan misil Jericho yang dihasilkan oleh kilangnya. Lantas dengan rasa yang marah melihat kezaliman itu, ia memecut terbang dan pergi membanteras kejahatan itu. Akhirnya, kampung tersebut dibebaskan oleh wira Tony Stark yang menggunakan sut berwarna merah tersebut.

Dalam keghairahan Amerika Syarikat menegakkan benang yang basah untuk mengiakan penjajahan di Afghanistan (2001) dan Iraq (2003), filem ini merupakan manifestasi kepada propaganda bahawa mereka adalah pejuang kebebasan dan keadilan. Beberapa ironi yang menjadi persoalan:

1. Kisah Tony Stark membina sut tempur di gua Afghanistan ditonjolkan akan keunggulan Amerika Syarikat sekalipun dalam keadaan serba kekurangan. Orang Islam yang digambarkan sebagai anggota 'Ten Rings' tetap sahaja hanya menggunakan kekerasan dan tetap meletakkan diri sebagai pengguna sahaja. Akhirnya, senjata memakan tuan.

2. Ironman sebagai simbol Amerika Syarikat berazam mahu membebaskan masyarakat dunia daripada keganasan, secara khusus adalah daripada pengganas Islam. Tetapi hakikat realiti yang sebenar adalah mereka adalah penjajah yang paling jahat menakluk dengan justifikasi yang penuh dengan penipuan. Mereka mengatakan bahawa Afghanistan adalah sarang pengganas. Walhal negara Muslim tersebut terhimpit dengan kemiskinan, tetapi mereka sebenarnya mahukan hasil bumi petroleum. Iraq dikatakan negara paksi kejahatan. Tetapi maksud dan niat mereka juga sama, iaitu merobek kekayaan di perut bumi emas hitam Iraq.

3. Seorang yang bermoral rendah iaitu kaki judi, kaki botol dan kaki perempuan, iaitu Tony Stark adalah wira kepada orang Islam. Manakala orang Islam yang digambarkan sebagai pengganas 'Ten Rings' adalah manusia-manusia jahat yang membelenggu keamanan dengan tindakan ekstrem mereka.

Sungguhpun perkara ini jelas terpampang, namun kita masih lihat simbol Ironman (baju, barangan dsb) masih lagi ada di mana-mana, digunakan pula oleh orang Islam. Jika dahulu Ironman menghadapi 'supervillain' dalam komik. Sekarang tampak secara realiti, ia sedang menyerang pemikiran umat Islam.

No comments: