Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Tuesday, April 15, 2014

[TIPS] NZ-666 Kshatriya dan Inspirasi Alam

 Satu kelaziman dalam rekaan teknologi adalah mengambil contoh daripada sampel alam. Sebutkan sahaja, rekabentuk kapal selam menyerupai sifat ikan, kapal terbang menyerupai burung, helikopter menyerupai pepatung, lensa kamera daripada biji mata, tangan bionik (mekanikal) adalah inspirasi tangan sebenar dan tidak terkira lagi. Begitu juga fiksyen sains, dimanfaatkan sepenuhnya dalam pelbagai konsep rekaan teknologi yang unik.


Pendekkan cerita, rekaan daripada alam yang hakikatnya daripada Tuhan yang sempurna itulah yang seringkali diikuti. Ini kerana Dia-lah 'Arkitek' yang empunya segala ciptaan-Nya yang serba sempurna.


 
Salah satu contoh di sini adalah sebuah robot gergasi (mecha) jentera perang milik Neo-Zeon dalam siri filem Gundam Unicorn, iaitu NZ-666 Kshatriya. Kshatriya menyerupai sejenis buah (lupa nama sebenarnya, contoh ini adalah tumbuhan 'viola') yang menggunakan mekanisme letupan untuk kemandirian speseisnya menyebarkan benih. 

             

Kshatriya menggunakan konsep yang sama, iaitu berpuluh-puluh senjata funnel seperti 'biji benih' tersebar di angkasa dan menyerang musuh dengan bedilan laser. Apabila selesai tugas, funnel ini akan kembali kepada tempatnya masing-masing. Funnel ini dikawal secara minda oleh jurupandu Mobile Suit ini. Idea yang kreatif dan tidak mustahil dapat direalisasikan.

Daripada manakah idea ini? Bersumberkan alam, yang hakikatnya diciptakan oleh Allah Tuhan yang Maha Kuasa 

No comments: