Laman Utama Blogger

Ingin Menulis? Klik Sini!

Laman fb SAGA Galaksi Muhsinin

Thursday, April 17, 2014

Ironman: Ironi Wajah Teroris Sebenar


Melihat iklan di TV3, malam ini Mega Movie menyiarkan filem Ironman (2008). Dalam filem fiksyen sains ini, digembar-gemburkan watak jahatnya (antagonis) adalah kumpulan teroris 'Ten Rings' yang juga digambarkan dengan berwajahkan orang Islam radikal.

                               

Tony Stark, seorang jutawan senjata telah ditawan di Afghanistan, dan dibawa oleh teroris tersebut ke pangkalan kubu gua mereka. Di sana, ketuanya Reza mengancam Stark untuk menghasilkan misil yang sama sepertimana demonstrasinya kepada tentera Amerika. Akan tetapi, Stark mempunyai rancangan sebaliknya, iaitu membina ekso-sut besi waja untuk menerobos melepaskan diri.


Kononnya Stark yang mewakili Amerika ini adalah pembela kepada keamanan dan kesejahteraan sejagat. Kita dapat saksikan Stark yang menggunakan sut Ironman bergegas dari Benua Amerika langsung ke Afghanistan, dan menyapu habis teroris yang menyerang perkampungan.

Ironinya mengaku sebagai pejuang kebebasan, tetapi realiti yang berlaku sebenar bukan sahaja di Afghanistan, bahkan Iraq juga mereka menjarah membolot hasil bumi. Maruah umat Islam dinodai dengan pelbagai macam makar. Manakala pejuang yang mempertahankan kedaulatan negara dan agamanya dicop sebagai penjenayah ataupun biasanya teroris. Jika tidak pun, yang digambarkan adalah versi orang Islam radikal, ekstremis yang berhati sejuk bermaharajalela yang tidak mewakili dengan tepat sebilangan besar pandangan, prinsip dan kehidupan orang Islam.


                             

Ya, kita mungkin terpegun kaget akan kecanggihan teknologi pemasangan, kekebalan dan kelincahan Ironman. Kita telah terpedaya dengan ilusi teknologi, ya seakan sihir dalam genre fantasi. Betapa halusnya serangan propaganda pemikiran hegemoni imperialis ini menerapkan agenda mereka melalui fiksyen sains.

Telitilah dengan mata hati yang terbuka, bukan tonton semata-mata...

No comments: